יום שבת, 17 באוגוסט 2013

יום 2 - סיור בביאליסטוק

יום 2 - לוסי גולד - סיור בביאליסטוק

שום דבר לא הכין אותנו לפגישה עם לוסי, אותה הצלחתי לאתר דרך האינטרנט. לוסי היא אחת מחמשת היהודים האחרונים שנשארו בביאליסטוק, ועושה המון למען שימור היהדות בעיר באופן מדהים ומעורר פליאה והערצה.

פשוטו כמשמעו, היום שבילינו עם לוסי עשה לנו את הטיול - ראינו את ביאליסטוק מזוית קצת אחרת, למדנו איפה היו כל מיני מקומות יהודיים (כמו הגימנסיה הריאלית!) והשיא היה לקראת סוף היום...

אנו ליד גימנסיה ריאלית- היום משמש בתור מוסד לימודי
הגימנסיה כבר לא גימנסיה, אבל לפחות הפולנים השאירו שלט שמספר מה היה שם פעם.

צילמתי את כתובת הרחוב כדי שמי שרוצה לבוא לבקר - יוכל לאתר בקלי קלות.

משם המשכנו למוזיאון של ביאליסטוק, ושם כבר ציפתה לנו ההפתעה הראשונה של היום.

כשהגענו לשם, טיילנו בין החדרים ואז לוסי הכניסה אותנו לחדר שבו היה מודל ענק ומשוחזר של העיר, כפי שהיתה פעם.  לקח לאבא שלי בדיוק כמה שניות, עד שהרגע הזה הגיע:

אבא שלי מראה לכולנו איפה הבית שלו!
עכשיו בטוח נמצא אותו!
(עוד היינו אופטימיים בשלב הזה...)

הבית מימין לנחל וליד הגשר, עם ארובה אחת - הוא הבית של אבא שלי
המשכנו לטייל במוזיאון, ואז גם ראינו את השולחן הזה, עם המון כלי פורצלן (ולא תוצרת סין...)
מסתבר שיש מאחורי הכלים האלה סיפור. ביאליסטוק מתחדשת - כמו כל פולין. וזה אומר שהם פשוט הורסים בניינים ישנים ובונים חדשים במקומם (ככה גם יותר קשה לתבוע רכוש לאחר מכן...). באחד הבניינים שהם באו להרוס, הם מצאו במרתף ארגזים עם הכלים האלה, והחליטו לקחת ולהציג אותם במוזיאון. אז הנה הם לפניכם.

בנוסף היו שם עוד כמה דברים מעניינים

חדר לאדון

מכונת כתיבה

מחשבון

וכמובן - חדר לגברת
משם המשכנו ברגל אל בניין, שהחזית שלו לא הסגירה דבר ממה שהוא היה פעם...

אבל אז לוסי לקחה אותנו לצד השני, וסיפרה לנו שבבניין הזה פעם היה בית כנסת, אפשר לראות בתמונה את ארון ספרי הקודש.

חשבנו להיכנס פנימה, אבל לוסי אמרה שהדרך היחידה להגיע היא לבצע פשע - הבניין שייך היום למכון הכושר של המשטרה. שאלוהים יעזור להם...

משם נסענו לעוד מקום שהיה בו פעם בית כנסת. השלט, והבעת הפנים של אמירה אומרים הכל. 2000 יהודים הועלו בו באש על ידי הנאצים.

משם המשכנו לשטח שהיה פעם בית קברות, אבל הוא נהרס לחלוטין. היום יש שם אנדרטה.

המומים קצת, נסענו אל הרחוב שאבא שלי התגורר בו. מסתבר שקודם כל, הרחוב אינו קיים יותר. הפולנים שינו לו את השם ואת התוואי. היום הכל נראה אחרת ושונה.

שם הרחוב השתנה מ"קופייצקי" ל "מלמדה"

במקום שבו היה הבית שאבא שלי גר בו, ניצב לו תמרור עצור.
זה הבית היחיד ברחוב ששומר ונראה כמו הבתים של פעם.

לפולנים יש כסף, אחרת קשה להסביר את העובדה שאת אבני השפה של המדרכה הם מכינים משיש

אחרי האכזבה שנחלנו באי מציאת הבית, עצרנו להתרעננות קלה, שלאחריה המשכנו אל עבר האנדרטה המרכזית לזכר קורבנות השואה.

לאחר שעשינו שם טקס קצר, המשכנו הלאה. לוסי כיוונה אותנו למקום שהיה שייך פעם למשפחה והפך שם למוסך של חברת האוטובוסים המקומית. נראה שלפולנים אין גבולות בנושא רכוש, הכל הוחרם/הולאם.

משם נסענו אל עבר בית הקברות היהודי הישן בביאליסטוק. הוא ממוקם לא רחוק מהמלון, לצד שכונה שקטה. שום דבר לא הכין אותנו למה שראינו בפנים...

בכניסה מצאנו אוהל עם תיקים. במקום היו פזורים בערך 15 בני נוער בגילאי 19-20. לא הבנו בדיוק מה הם עושים, עד שלוסי התחילה להסביר...

מסתבר שזו השנה הרביעית שבה בכל קיץ, מגיעים בני נוער מגרמניה כדי לשפץ את המצבות בבית הקברות הזה. הם עובדים יום יום, בחום של אוגוסט, ומשפצים את המצבות.
אין להם כל זיקה ליהדות, הם לא מבינים מה כתוב על המצבות (מזל שגוגל יכול לעזור!), אבל בשקדנות אין קץ הם עוברים מצבה מצבה ומשחזרים אותה.

כך נראות המצבות שעוד לא טופלו

מצבה בתהליך טיפול ושיקום

אניה משפצת את המצבה

שיפוצים במלוא העוז

בית הקברות הוא ענק והשיפוץ הושלם רק בחלק קטן ממנו

מצבות ששופצו

קדיש
לסיכומו של יום - ראינו והתרשמנו עמוקות מכל המראות, ובעיקר מהעובדה שמי שמשפץ את הקברים אלה גרמנים ולא יהודים. הם ישמחו לכל יד שיכולה לסייע ולבוא לעזור בשיפוץ. לפרטים נוספים אפשר לדבר עם לוסי ישירות. היא ממש תשמח!