יום שישי, 16 באוגוסט 2013

יום 1 - בית הכנסת בטיקוצין, בורות הירי ביער לוחופובה ונסיעה לביאליסטוק

היום הראשון

כשירדנו מהמטוס לאחר קצת פחות מ4 שעות טיסה, עברנו את ביקורות הגבולות והגענו למזוודות. לא מצאנו רישום מסודר איפה המזוודות שלנו נמצאות, אז הלכנו לחפש אותם בכל הקרוסלות בשדה. הן כמובן, נמצאו בקרוסלה האחרונה שבה חיפשנו...

לאחר שיצאנו, קנינו את הכרטיס SIM לפלאפון (פרטים נוספים כאן) ולקחנו את הרכב (כל דוכני השכרת הרכבים ממוקמים בTERMINAL A בשדה התעופה בוורשה, באולם קבלת הפנים) יצאנו החוצה. לאחר כמה כיוונים ראשוניים של ה GPS, יצאנו החוצה אל עבר צפון פולין לכיוון ביאליסטוק.

הדרך צפונה יחסית מסודרת. נסענו על כביש שהמהירות בו נעה בין 90 ל 120 קמ"ש, והנופים היו משגעים וירוקים. זה תלוי כמובן בעונות השנה, מכיוון שבתקופות אחרות יורד שם שלג.

הכל ירוק ופורח באוגוסט
במהלך הדרך, לאחר כשעתיים נסיעה ראינו מישהי עומדת בצד הדרך ומחכה. בשלב הזה עוד היינו תמימים. מה יש לבחורה לעמוד באמצע שום מקום, כשמאחוריה יער עבות ולבהות במכוניות שנוסעות במהירות של 70 קמ"ש?

כעבור ק"מ, הייתה עוד בחורה.

כעבור עוד שני ק"מ, הייתה עוד אחת. הפעם היה לידה רכב והם שוחחו. למחרת כששאלנו את לוסי (אתם תכירו אותה בפרק הבא) היא סיפרה לנו שמדובר ביצאניות שמגיעות ממדינות אחרות וכך הן מתפרנסות. די עצוב, אם תשאלו אותי.

לאחר כשלוש שעות נסיעה הגענו לעיירה טיקוצין, לא לפני שעצרנו על אם הדרך כדי לנשנש KEBAB. זה השם שלהם כאן לשווארמה מקומית. ראינו בפולין עשרות דוכנים כאלה שמוכרים  חתיכות עוף בתוך סוג של פיתה. היה טעים ושונה, יחסית לשווארמה המקומית שלנו בארץ. רק חבל שהם חוסכים במפיות...

מנה ממוצעת של קבב (שווארמה עוף)

העיירה טיקוצ'ין ובית הכנסת העתיק בעיירה

הגענו לעיירה די בקלות, אבל הGPS הצליח לבלבל אותנו ושלח אותנו לכתובת הנכונה ברחוב, רק שבית כנסת לא היה שם. הוא נמצא במרחק 100 מטר משם. אחרי סיבוב נוסף עם הרכב, מצאנו את מגרש החנייה והגענו אל בית הכנסת.

עולה כמה זלוטי להכנס לבית הכנסת, וזה כולל גם כניסה למוזיאון של טיקוצין שנמצא בבניין מאחוריו.

הכניסה לבית הכנסת

בכניסה מצאנו פולני שמכין בובות מעץ - המחיר כ60 זלוטי בממוצע

שם בית הכנסת מופיע על השלט
כיתובים על הקירות מתוך בית הכנסת

מסעדת תישה - נמצאת סמוך לבית הכנסת - לא ניסינו...
המוזיאון הסמוך מציג את תולדות העיירה על ידי הצגה של בית טיפוסי מפעם, וגם איך שהוא שילבו שם בית תלמוד. כמו שאפשר לראות למטה, זה לא ממש הסתדר לנו עם התמונות שהיו על הקירות, אבל החלטנו לזרום איתם. גם כשניסינו לשאול שאלות, גילינו שאנגלית היא לא ממש הצד החזק שלהם...

פינת אוכל פולנית טיפוסית

שחזור של בית מרקחת מפעם

פסנתר

לא נראה לי שבבית התלמוד היו תלויות תמונות כאלה על הקירות...

איך מגיעים?

כתובת: Kozia 2, Gmina Tykocin, Poland
 GPS: Lat 53.20538 ; Lon 22.76715

פתוח בכל יום חוץ מאשר בימי שני ובחגים רישמיים.
שעות פתיחה 10-17.
כרטיסים כניסה נמכרים עד 16:30, במחירים של 5 Z למבוגר ו 3 לילד. בשבת חינם. יש גם מבצעים למשפחות.

בורות הירי ביער לופוחובה

נתחיל דווקא בפרטי ההגעה, שהם לא פשוטים למי שלא מגיע מהאיזור:

פרטי GPS (להגעה עד לשלט)
lat: 53.177802 lon: 22.700246

קשה קצת להגיע לשם כי אין ממש שילוט, אז נסו להשתמש בהוראות הבאות:

ביציאה מהחניה של בית הכנסת בטיקוצ'ין יש לפנות שמאלה (מערבה) ולנסוע בכביש עד שהופך לדרך עפר ומגיע למזלג דרכים. יש לבחור את הדרך השמאלית ולנסוע בה דרך שדות עד ליער. על אם הדרך, במעבה היער יש מימין שלט הכוונה כחול המפנה אל שביל המוביל אל פנים היער. במזלג הדרכים בתוך היער יש לבחור שוב בדרך השמאלית.

השלט הקטנטן שקל מאוד לפספס

כשאתם נוסעים על הכביש, באמצע היער, חפשו (מימין, אם הגעתם מטיקוצין) את השלט הזה שמכוון אל עבר בורות הירי. מרגע שראיתם את השלט, עוברות עוד 3 דקות נסיעה עד לאתר.

הבורות עצמם נמצאים בעומק היער. לא רואים הרבה מלבד עצים ירוקים, הרבה נרות נשמה ושקט מצמרר. מדיי פעם מגיחה איזו שפירית שמזכירה לנו שפעם חיו שם אנשים באיזור.

מעל 1400 יהודים נהרגו בבורות אלה באוגוסט 1941. פרטים נוספים על מה שהיה שם, אפשר למצוא בקישור הזה

לאחר שסיימנו להדליק נרות נשמה (ונזהרנו לא להדליק את כל היער), יצאנו אל עבר העיר ביאליסטוק. הנסיעה לקחה בערך כשעה ובסיומה הגענו לבית המלון, אותו לקח לנו קצת זמן למצוא בגלל תנופת הבניה של הכבישים באיזור.

בית המלון

לשהות שלנו בביאליסטוק בחרתי את בית המלון PODLASIE. הוא אומנם רק בדרגת 2 כוכבים, אבל המידע ב TRIP ADVISOR לא איכזב. קיבלנו שם ארוחת בוקר מושקעת במיוחד, חדרים מרווחים יחסית, מעלית, חניה צמודה ושרות טוב. שימו לב שכמו ברוב בתי המלון באירופה - גם במלון הזה אין מיזוג אויר. מכיוון שגם ככה התכוונו לבלות את רוב היום בחוץ ולא במלון, לא ייחסנו לכך חשיבות גדולה.

קישור למלון: כאן
הציון שלנו : 5/5
ציון לארוחת הבוקר : 5/5
מיקום המלון יחסית לעיר : 3/5 (רכב נדרש/מונית)
עלות: 100 ש"ח לאדם ללילה, כולל א. בוקר

צילום מלובי המלון - ניתן לראות שעובדים על הכביש

ארוחת הבוקר

מאכלים מקומיים
עוד לפני שירדה השמש, לקחנו מונית ויצאנו לעיר כדי לראות מה יש לה להציע לנו. התחלנו בארמון ברניקי, שכמה שהוא יפה מקדימה, לא ידענו בכלל מה מחכה לנו מהצד השני שלו... אז מי ממכם שמתכוון להגיע לארמון, אחרי שהוא מצלם את כל הפרונט שלו (שהוא אגב גם מאוד יפה בלילה) כדאי מאוד להכנס ולעבור גם לצד האחורי שלו, כדי לראות את הגן המטופח.

הארמון

לא ברור למה הם מחזיקים כדורים כל הזמן...

פגשנו זוג שבא להצטלם ביום חתונתו

מזל טוב!
משם המשכנו לטייל במדרחוב של העיר. נדהמנו לראות את כמות המים שמבוזבזת שם מבלי לחשוב פעמיים. בהתחלה ביקרנו בקתדרלה, שפתוחה לכולם. נכנסנו וצילמנו:

ואז יצאנו החוצה לראות איך מבזבזים מים ללא הכרה
שימו לב לגודל האנשים יחסית לגודל המים

שמוליק מעיף מבט מקרוב

ילדים צוהלים במים

כדי לסיים את היום כמו שצריך, ישבנו ואכלנו קצת במסעדה ליד כיכר העיר, ממש בכניסה למלון הזה

(wjazd na parking od ul. Sienkiewicza 1), Legionowa 10, 15-099 Białystok, Poland ‎+48 85 740 99 00

לאחר מכן חזרנו לחדר (במונית שעלתה 23 זלוטי, לעומת המונית הלוך שעלתה רק 13 זלוטי) ונפלנו שדודים, מבלי לדעת מה מחכה לנו מחר...